Tien belangrijke tips voor het inzetten van een bedrijfsfotograaf voor je bedrijf.Want waar ga je naar op zoek, kies je iemand die even snel wat telefoonfoto’s maakt of ga je op zoek naar een professioneel bedrijfsfotograaf die geweldige, unieke en creatieve bedrijfsfoto’s aanleverd. Tip 1, bedenk wat voor foto’s je nodig heb en wat voor uitstraling je wil neerzetten. Wat voor sfeer en kleuren moeten er bijvoorbeeld te zien zijn in de fotografie. Waar ga je de foto’s voor inzetten. Een ervaren bedrijfsfotograaf kan je hier uitstekend mee verder helpen. Tip 2 kies een fotograaf die ervaring heeft in jouw branche. Als de bedrijfsfotograaf geen ervaring is vraag dan goed na waar de specialiteiten liggen van de desbetreffende fotograaf. Het kan zomaar zijn dat de fotograaf niet van alle markten thuis is, maar andersom kan het ook zo zijn dat een fotograaf je enorm positief kan verrassen. Tip 3 vraag naar de tarieven en wat je ervoor krijgt. Veel fotografen hebben wellicht een duidelijk tarief op de website staan, maar anderen zullen weer een offerte op maat voor je willen maken. Vraag hier naar zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Tip 4 check zorgvuldig het bestaande portfolio van de bedrijfsfotograaf. Vind je deze stijl mooi, zoek dan niet verder. Locaties voor bedrijfsfotografie.Tip 5 op welke locatie zou je de foto’s willen maken, is dat je eigen werkruimte, kantoor of winkel of is die ruimte niet geschikt, dan moet je op zoek naar een ruimte waar zowel de fotograaf zijn werk kan doen en jij goed tot je recht komt. Vraag ook gerust aan de fotograaf of hij of zij hierover ideeen heeft. Tip 6 alweer. Wat trek je aan op de dag van fotografie. Ga je alleen op de foto of moeten meerdere medewerkers op de foto, plan dan sowieso een dag waarop iedereen kan. Zet een visagiste in om de nodige glimmers op de huid weg te werken en stem de stijl van kleding en kleur op elkaar af. Zo wordt het een mooie geheel. Vraag ook aan de fotograaf of een kleding wissel is inbegrepen. Tip 7 wat voor beelden heb je nodig en waarvoor? Zijn dit bijvoorbeeld close up of juist meer beeld waarbij je aan het werk bent of iets maakt. Denk goed na over de props. Even een voorbeeld: een huidspecialist fotograferen in een loods is niet erg passend. Een bakker in een autenthieke bakkerij is wel heel passend en als props kan je daarbij meel en brood gebruiken. Tip 8 zorg dat je de hele dag vrij hebt gepland van telefoontjes en mails. Het is niet handig om de tijd te verdoen van de fotograaf, deze heeft namelijk ook tijd voor jou vrij gemaakt dus zet je telefoon uit op de dag van fotografie en zorg dat je uitgeslapen bent, dus de dag ervoor op tijd naar bed. Tip 9 als het goed is heeft de fotograaf vragen gesteld van te voren. Dus alles is duidelijk wat voor beelden er gemaakt moeten worden en waarvoor. Maak van te voren een moodboard zodat jullie beide niets vergeten. Als er naast een brandingshoot ook producten gefotografeerd moeten worden zorg dan ook dat alles daarvoor klaar staat. De bedrijftsfotograaf zal moeten ombouwen en ook daar is tijd voor nodig. De laatste tip is nummer 10 en deze gaat over wat krijg je voor je geld? Zijn de foto’s die je krijgt nabewerkt, zijn ze in hoge of lage resolutie en hoe snel is de oplevering. Dat zijn best belangrijke punten om te vragen aan de bedrijfsfotograaf. En uiteraard zal je hier een uitgebreid, snel en duidelijk antwoord op moeten krijgen. Als er geen beelden te zien zijn op de website van de bedrijfsfotograaf in de branche waarin jij werkzaam bent. Vraag dan gewoon naar die beelden. Grote kans dat die beelden wel gemaakt zijn, maar een fotograaf kan nu eenmaal niet alles op zijn website zetten. Hopelijk kan je wat met deze tip en vind jij de bedrijfsfotograaf die helemaal bij jou en je bedrijf past.
|
https://zakelijkefotomissies.nl/ |
